22 december 2011

Behövs inte mycket.....

22 december: Julbad för all gårdens folk.
Att ta ett julbad är en av de traditioner som man inte kan säga lever kvar idag. Då man inte hade samma uppfattning om renlighet och hygien förr i tiden var det viktigt att man tog ett julbad för att inte vara för smutsig under den kommande julmiddagen. Inom loppet av ett julbad fick gästerna oftast tvaga sig för att försäkra att de var rena
man tog ett julbad ställde man i allmänhet in ett stort kar i köket, sedan fick alla tvätta sig vare sig man behövde det eller ej. Detta behövdes oftast då man i det gamla bondesamhället vanligtvis nöjde sig med att tvätta sig någon gång i veckan. Julbadet skedde efter sträng hierarki, och vattenbyte mellan baden förekom inte särskilt ofta. Först badade husfar, ledaren av familjen, sedan husmor och sönerna, sedan döttrarna, efter det var det dags för drängar och pigor. Denna ordning förekom ofta i olika variationer, men det var i vanligtvis ålder och värdighet som avgjorde turordningen. I vissa hem lade man blommor, som man torkat och sparat sedan midsommarhelgen, i badet. Detta skulle delvis skydda från onda krafter och skänka de badande styrka. Nu för tiden tvättar vi oss varje dag och förknippar ett julbadet med forntid eller ett besök till simhallen, vilket många familjer gör under juletider.


Dan före dan före dopparedan och det blev en dag hemma, Tristan är fortfarande inte på hugget.
Så vi får mysa hemma idag och fixa det sista.
Här hemma pyntas det mesta på nedervåningen och övervåningen blir oftast lämnad som den är, killarnas rum har de själva pyntat med tomtar och snögubbar.
Badrummet har fått några smågranar, kulor, små fåglar och kottar så man får lite julmysstämning när man ska ta sig ett bad.

Tror det kommer ett inlägg till idag, måste visa en gudomlig bukett som Gunilla gjorde igår...

Kram
sandra

24 kommentarer :

  1. God Morgon Sandra!
    Ja då får ni mysa inne idag då. Man har ju alltid nåt att fixa med!
    Så fina bilder, som från en svunnen tid..
    Kram Agnetha

    SvaraRadera
  2. Spännande, den ser jag framemot att se :)

    SvaraRadera
  3. Godmorgon!
    Här hemma är det oxå lite krasligt,
    men den här gången är det jag som blivit genomförskyld.
    Vad härligt med blomsterbukett,det ser jag fram emot.

    Kram Thess

    SvaraRadera
  4. God morgon Sandra!
    Så mysigt du har det, tom badrummet är pyntat med små granar. Önskar jag hade din energi.
    Ser fram emot att få se den fina buketten :).
    Ha de gott, kram Ing-Britt

    SvaraRadera
  5. Tjusigt gumman! Hade jag haft ett badkar hade jag nog tagit ett julabad! Försökte övertala min bror i att investera i ett nytt badrum hos oss! Han kulle igengäld få komma o bada 3 dar i veckan ! Bra deal va!! Haha ha! Lite för dyrt tyckte han!! Kram Anna

    SvaraRadera
  6. God Morgon!
    Vacka bilder idag med hos Dig:)

    Idag måste jag försöka få in granen! J ligger sjuk & det har varit massor med annat än jul denna veckan...

    Kram Malin

    SvaraRadera
  7. Så vackra bilderna är! Du verkar ha julstämning i alla vrår!
    Intressant läsning om julbadet!:)
    Ha en fin dag!
    Krsm
    Lisa

    SvaraRadera
  8. Jättefina bilder och intressant läsning!
    Ha en riktigt fin dag!
    Kram/Lena

    SvaraRadera
  9. Ha, ha härligt badvattnet måste ha blivit !!
    Här pyntas oxå bara på nedervåningen , förutom barnas rum , men det får de klara av själva . De ser ganska olika ut kan jag säga .

    Kraam/Lotta

    SvaraRadera
  10. Spännande och äckligt att bada i andras smuts.....iiiii!

    Vi är verklgien lyckligt lottade nu!

    Ha en fin dag!
    Kram Marina

    SvaraRadera
  11. Hejsan Sandra!

    Mysigt att pynta lite i badrummet också! Hoppas dock att ni byter vatten innan ni hoppar i badet ;0)

    Krya på lilleman!
    Här har jag och barnen gått på jullov - och takten har slagits av rejält.. vi har precis ätit frukost och poar fortfarande på i pyjamas...

    Kramen Jenny

    SvaraRadera
  12. Kära Sandra! Jag vill så tacka dig för all underbar julinspiration du gett mig, varje dag denna vackra månad. Jag har skyndat hit, varje morgon för att njuta!

    Samtidigt vill jag önska dig och din familj en God Jul, med mycket mys och ljuva stunder...♥

    Puss & Kram...:)

    SvaraRadera
  13. Hej Sanrda.
    Jag njuter av dina underbara julbilder och undrar egentligen hur du hinner med att fixa till allt så fint och mysigt :)
    Men jag är glad att du gör det :))
    Ha en fin dag.
    kram kram
    Jessica

    SvaraRadera
  14. Då har vi det likadant Sandra. Håller mig till övervåningen....
    Tjejernas rum är ju fina men Jacobs ja, jisses, där är det leksaker högt och lågt. Han har en liten gran som är pyntad efter hans smak:)

    Härliga bilder du har gjort, finner så mycket inspiration.

    Ha en fin dag!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  15. Fina bilder, hoppas ni blir riktigt friska till julafton kram

    SvaraRadera
  16. Så vackert!
    Här blir det förmodligen manikyr innan jul, för dagen är vikt åt att 'trycka' julgrupper med syrran!

    Önskar dig en riktigt skön och trevlig God Jul!

    KRAMKRAM

    SvaraRadera
  17. Det kan ibland verka väldigt mysigt, hur det var förr, men just de moderna bekvämligheterna och att kunna duscha varje dag vill jag då inte byta bort!

    SvaraRadera
  18. Jag vill önska dig en trevlig dag!
    Kramkram

    SvaraRadera
  19. Enkelt och fint!
    Önskar dig och familjen en riktigt GOD ♥ JUL.
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  20. Du får ha en riktigt God Jul!

    Kram
    Elna

    SvaraRadera
  21. Tack för dina trevliga inlägg,återigen,så mys att följa! Kramen Lisbeth

    SvaraRadera
  22. Hoppar bara in för att önska God Jul! :-)

    SvaraRadera
  23. Beautiful post !!.....xxx


    Bedankt lieverd voor je gezelligheid steun en liefde van het afgelopen jaar......liefs van mij.....xxx...Ria


    Thanks my darling for your fun loving and support over the past year....love from me.....xxx...Ria

    x
    xxx
    xxxxx
    xxxxxxx
    xxxxxxxxx
    xxxxxxxxxxx
    xxxxxxxxxxxxx
    ||
    ||



    Fijne Kerstdagen,
    Merry Christmas,
    Glaedelig Jul,
    Merry Christmas,
    Joyeux Noel,
    God Jul,

    SvaraRadera

Skriv gärna en rad eller två.
Det gör mig väldigt glad.
Tack söta och varma kramar till er.
Sandra