22 oktober 2014

DRAMATISKA KONTRASTER

 

KONTRAST
"I samband med synperception är kontrast en stark skillnad i färg eller ljusstyrka som gör ett objekt urskiljbart gentemot andra objekt eller gentemot en bakgrund. Begreppet används även i överförd betydelse om andra sinnesintryck. I andra sammanhang, till exempel litterära framställningar, betyder kontrast en starkt framträdande olikhet som ibland övergår till en motsats."

För att få ett hem mer levande pratar man hela tiden om att skapa kontraster.
Svart möter vitt och en knivskarp kontrast uppstår.
Men det behöver inte bara vara svart möter vitt, varför inte blankt möter matt.
Att måla en matt svart vägg och till detta tillsätta pärlemorskimrande champagne detaljer eller en stor guldig spegel.
Det händer något som ögat lockas och dras till.

En trend som har  kommit de senaste åren är koppar, guld och mässing och det känns som den är hetare än någonsin.
Har man som jag en väldigt naturlig inredning kan föremål i just koppar, guld och mässing tillföra det lilla extra.
Att sätta lite skimmer och glamour till vardagen har väl aldrig varit fel, särskilt nu när hösten är här och mörkret har sakta men säkert tagit över dagen.

Dock är jag inte så förtjust i att springa in på närmsta inredningsbutik och handla allt som är massproducerat och i slut ändan inte alls känns så unikt.
Jag gillar loppisar och second hand affärer där jag kan finna udda föremål som sedan kan få ett nytt liv till exempel med färg.
Alcro har snappat upp den heta trenden med metall och skapat en färgkarta som får oss att skimra i kapp.
 

Varför inte köpa ett gäng tråkiga furustolar och måla i olika nyanser så att  varje stol känns unik och speciell.
 

Koppar är ju hett och det finns så många tråkiga lampor,träljusstakar,krukor och speglar som kanske inte ser mycket ut när dom står där på loppisen.
Men tänk ett steg längre och du kan få en fantastiskt helt unik detalj som ingen annan har.
Jag har gillat runda kopparspeglar som finns att köpa till en dyr penning och det tillåter tyvärr inte min plånbok.
Men för ett tag sedan hittade jag en vit rund spegel som inte är mycket att hänga i julgranen, men med kopparfärg kommer den blir hur läcker som helst.
 
 

Möjligheterna är oändliga och tänk på att skapa de dramatiska kontrasterna genom att använda olika kulörer, former och ljus.

För att läsa mer om Alcro s metallserie klicka
HÄR

Detta inlägg är ett samarbete med Alcro

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Skriv gärna en rad eller två.
Det gör mig väldigt glad.
Tack söta och varma kramar till er.
Sandra